logo Fotorama
Home Contact Fine art scan Fine art print DigigraphieMontage & afwerkingBestanden aanleveren stART
Fotorama

FINE ART SCAN

pijl naar boven Elk origineel is anders en daarom heeft ook elk origineel een andere benadering en opname techniek
nodig om het uiterste eruit te halen.
Een olieverf schilderij reageert heel anders dan een acryl schilderij, potlood vraagt een andere
aanpak dan inkt en de delicate transparante gelaagdheid van een aquarel mag niet verloren gaan.

Wij digitaliseren niet alleen uw kunstwerk of illustratie maar bekijken het origineel met een
kennersoog. Wij beoordelen hoe het origineel is opgebouwd en welke toets de kunstenaar heeft
zodat we een natuurgetrouwe scan kunnen maken.

Er kan gewerkt worden volgens de functie van de digitale file.
Dit kan zowel voor archievering als voor reproductie voor catalogus of in functie van een gelimiteerde
oplage van het werk.

Bij al onze scans, Cruse en Heidelberg, is de hoogste kleurkwaliteit gewaarborgd door middel van een volledige ICC geprofileerde colormanagement workflow.

Bart Vinckier Michèle Mattyn Tinus Vermeersch Jean Brusselmans
Bobbejaan Ereteken Oorkonde Sabam
Parket Steven Baelen Fashion Show 2011  
Klik op de beelden om de scans in high-res te bekijken. Het openen van de pagina kan even duren.

CRUSE

Cruse logo Fotorama beschikt als enige in België over de Cruse Large Format Scanner waarmee originele werken
worden gedigitaliseerd.
pijl naar boven


Het Cruse Fine Art scansysteem geldt als de hoogste standaard in hedendaagse kunst scantechniek
en geeft een beduidend hogere kwaliteit scans t.o.v. mobiele studiocamera's met scanback
achterwand systemen. Geen wonder dat grote musea als bv het Louvre in Parijs, het Rijksmuseum
in Amsterdam, het Vaticaan in Rome en zelfs de NASA het digitaliseren van hun uiterst waardevolle
stukken enkel aan de Cruse toevertrouwen !

Daar waar elk ander systeem altijd problemen ondervindt met reflectie en uitlichting springt de Cruse
Fine Art Scanner er met kop en schouders bovenuit. Elke vierkante millimeter van het origineel heeft
namelijk exact dezelfde uitlichting. Dit is met losse opgestelde studiolampen onmogelijk te bereiken.
Zeker als het origineel groot is. Grote digitale bestanden van een scannende camera op zich zijn dus
zeker niet voldoende voor een goede reproductie ! Mooi licht onder een lage hoek is en blijft
noodzakelijk voor het vastleggen van diepte in een kunstwerk.

Een schilderij egaal uitlichten is in de praktijk voor fotografen onmogelijk, ieder compromis daarbij
geeft lichtverloop, ongewenste reflecties of te weinig diepte. De Cruse heeft dit probleem niet !

De belichting kan volledig "customized" worden afgesteld bij het opnemen van originelen met
oppervlaktestructuur, zoals bv. olieverf originelen om de structuur en textuur op de gewenste wijze te
accentueren.

Originelen kunnen tot maar liefst 120x180cm en tot 40cm dik in één keer worden opgenomen, grotere
originelen worden in meerdere scangangen opgenomen en daarna onzichtbaar aan elkaar
gemonteerd.

Maximale scherpte tot in het volledige randbereik, en een 100% parallele stand t.o.v. het origineel is
gewaarborgd door volledig gecorrigeerde, geoptimaliseerde precisie repro-objectieven, en een
continu rechte opnamelijn tussen de CCD en het origineel. Egale uitlichting is gegarandeerd door
computergestuurde lichtmeting en uitlichtingscorrectie. Géén enkele lichtafval naar de hoeken en
géén randvertekening !

Risico op beschadiging is onbestaande, ook niet van uiterst kwetsbare stukken, want de originelen
worden gewoon neergelegd, zonder op enige manier kontakt te maken met een glas- of andere
drager. De grote vacuumtafel kan dunnere originelen perfect vlak houden en ingelijste werken kunnen
in de kader blijven en door het glas worden gescand.

Het gepantenteerde synchroon lichtsysteem verlicht slechts een smalle strook van het origineel,
terwijl het origineel meebeweegt met de scanlijn van de scanner erboven. Hierdoor wordt het werk
uiterst gelijkmatig uitgelicht. Daar er gebruik wordt gemaakt van speciale lampen welke vrijwel geen
warmteontwikkeling geven (koude cathode lichtbuizen),en delen van het origineel slechts gedurende
een zeer korte tijd worden belicht is er geen enkel verkleurings- of ander gevaar voor het origineel.

Cruse scanner

TOPAZ Heidelberg logo

pijl naar boven Ook met de Topaz 2+ van Heidelberg kunnen originele kunstwerken rechtstreeks gedigitaliseerd
worden zonder extra tussenstappen.
Dit betekend dat zelfs de kleinste details haarscherp blijven en de kleuren levendig als het origineel.

Het formaat van het originele werk kan tot maximum 30x45cm en tot 2cm dik zijn. Het formaat van
het gedigitaliseerde werk kan echter een veelvoud zijn van het origineel door de erg hoge resolutie
die met de Topaz 2+ haalbaar is. Zo is het mogelijk om zelfs van een klein werk een grote blow-up
te maken zonder aan kwaliteit in te boeten !

Het is ook mogelijk om van een originele Ekta, dia of negatief schitterende resultaten te bekomen.